Letiská bez personálu

Cestovanie » Letiská bez personálu

Znižovanie nákladov vo výrobe je snahou každého podnikateľa. Podobne však musia rozmýšľať aj leteckí dopravcovia. Dnes sú už bežné elektronické letenky i elektronické odbavovanie na mnohých letiskách, i keď súčasne sú k dispozíciii aj pulty s obsluhou na odbavenie. Stačí si zakúpiť elektronickú letenku a v pohodlí domova či kancelárie cez webové stránky leteckej spoločnosti si urobiť pred odletom online check-in. Túto službu môžu využiť všetci pasažieri, ktorí si rezervovali letenky. Začiatok on-line odbavovania začína 24 hodín pred odletom lietadla a končí 90 minút pred odletom.

 

Nové technológie by však odstránili takmer celý personál letiska tým, že by si cestujúci sami odbavili aj batožinu a pred nástupom do lietadla, na bráne by si naskenovali palubný lístok, na základe letenky. V podstate by sa až v lietadle stretli s prvým personálom. V USA už na dvoch letiskách funguje samoodbavovanie leteckej spoločnosti Alaska Airlines a tento rok sa pridá ďalších osem amerických letísk. V nasledujúcich dvoch rokoch tieto nové technológie chce zaviesť aj American Airlines na veľkých medzinárodných letiskách v New Yorku, Chicagu, Los Angeles a ďalších veľkých letiskách. Nedávno, letecká spoločnosť JetBlue Airways, sa stala priekopníkom v USA, pri zavádzaní automatických brán, kde si cestujúci sami naskenujú boarding pass, teda palubný lístok, pred nástupom do lietadla.

 

V Európe ako prvé prišli s touto novinkou nemecké aerolinky  Lufthansa. Letecké spoločnosti sú presvedčené, že pomocou nových technológií nielen ušetria svojim klientom čas aj energiu, ale tiež ekonomický dopad bude obrovský. Na vývoj sa však s obavami pozerá letiskový personál, ktorý môže stratiť zamestnanie.